چنته بافی، نمود احساسات زن قشقایی فارس
نویسندگان
چکیده
چنته یا آینه دان یکی از دستبافت های عشایر قشقایی فارس است که صرفاً توسط زنان بافته شده و از آن به عنوان کیسه یا خورجینی جهت حمل وسایل شخصی نظیر پول، توشه ی راه، فشنگ و... استفاده می شود. دختران و زنان عشایر از همان کودکی بافت چنته را فرا گرفته و هنگام رسیدن به سن ازدواج برای خانواده های خود چنته های مرغوب می بافند. در جامعه ی عشایری که زنان در مقام منزلتی پائین تر از مردان قرار گرفته و اصولاً هویت و شخصیت آنان به عنوان موجودی مستقل در نظر گرفته نمی شود، آنان فضایی مناسب جهت ابراز عواطف و احساسات خود ندارند. همین امر موجب گردیده که زنان قشقایی از چنته بافی به عنوان ابزاری جهت تجسم بخشیدن به آرزوها و رویاهای شاد و یا اندوهناک خود بهره جویند. می توان گفت چنته دریچه ای به سوی خلوت و تنهایی معصوم و بی آلایش زنان قشقایی است. این زنان در بیان احساسات درونی خود از نقش مایه های باستانی و زمانی از نقوش موجود در محیط زندگی خود یعنی طبیعت الهام گرفته و عشق و علاقه یا نگرانی و کینه خود را نسبت به کسانی که در کنار آن ها زندگی می کنند ابراز می دارند. لذا در این نوشتار با هدف کشف دنیای پر رمز و راز زنان قشقایی فارس در قالب چنته بافی، ابتدا به ارائه تاریخچه اجتماعی و فرهنگی ایل قشقایی پرداخته و سپس به اختصار جایگاه و موقعیت زن در این ایل مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. پس از معرفی چنته بافی و ویژگی های فنی بافت آن، تجسم و تخیل زن قشقایی به هنگام بافت چنته، دست مایه ی این پژوهش خواهد بود. روش مطالعه در این نوشتار، تاریخی و شیوه ی جمع آوری اطلاعات روش اسنادی براساس مطالعه کتابخانه ای بوده است و در بخش معرفی نمادها و مفاهیم آنان در نزد زنان قشقایی، اطلاعات کاملاً به صورت میدانی جمع آوری شده اند.
منابع مشابه
مفرش بافی در ایل قشقایی (با تاکید بر ساختار بافت)
Qashqai tribe is from the southern states of the country that the main profession of livestock and their women to be engaged in weaving. Depending on their nomadic life, some container weaving such as “mafrash” (bedding bag), saddlebag, “chante” (small bag), “joval” (storing sack), “tobre” (bag), “gashiglig” (bag for spoon) and “...
متن کاملشناسایی ارزشهای بصری و گرافیکی نقوش دستبافتههای ایل قشقایی فارس
در این پژوهش ابتدا ویژگیهای نقشپردازی گلیم مورد بررسی قرار گرفته و سپس نقوش، دستهبندی و تحلیل شدهاند. سؤالی که در این پژوهش مطرح است، چگونه قدمت برخی نگارههای گلیم قشقایی فارس از «سپیده دم تاریخ» بس فراتر رفته، تا به امروز جاویدان مانده؟ هدف از گردآوری این نقوش شناسایی گنجینه گرانبها و کاربردشان در هنر امروز است که در فرهنگ و هنر ایرانی حائز اهمیت میباشد و باعث زنده نگهداشتن این نقوش د...
متن کاملبررسی بصری نقوش دستبافته های قشقایی فارس
چکیده: در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی که با موضوع بررسی بصری نقوش دستبافته های قشقایی فارس به شیوه کتابخانه ای و میدانی صورت پذیرفته است، به بررسی موقعیت تاریخی و جغرافیایی این قوم و ساختار قومی آنها و معرفی طرحهای رایج و دسته بندی طرحهایشان از جهت نوع ترکیب بندی نقشمایه ها پرداخته شده است و سپس شناسایی و معرفی نقشمایه ها و نگاره های قشقایی در قالب تصاویر رسامی شده توسط نگارنده، ارائه گردید...
15 صفحه اولارزیابی نمود نقش اجتماعی زن در سینمای ایران (سال های 1390ـ1396)
سینما بهمنزلة رسانهای که به کسب پایگاهی مستحکم در میان مردم موفق شده، علاوه بر جنبههای هنری از مناظر دیگری نظیر جامعهشناسی نیز قابل تحلیل و بررسی است. نظریۀ بازتاب یکی از نظریاتی است که زیرمجموعة جامعهشناسی سینما قرار میگیرد و از دیدگاهی به مقولة سینما مینگرد که وجود ارتباط تنگاتنگ و گسستناپذیر بین فیلمهای تولیدشده در یک بافتار اجتماعی با خود آن بافتار، بهطور عام، و نهادهای سازندۀ آن،...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
زن در فرهنگ و هنرناشر: مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران
ISSN
دوره 1
شماره 2 2010
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023